Allah, When Will It Be My Turn?

Assalamualaikum readers & friends

Another month
Another negative pregnancy test.

Aku tahu, semua ni urusan Allah. Siapalah aku nak menidakkan ketentuan Dia kan. Cuma aku manusia biasa, kadang-kadang ada masa aku rasa broken heart. Kadang aku ada masa down dan rasa loser. 

Kadang aku tak faham, macam mana single line halus ni boleh create such a pain dalam kehidupan aku setiap bulan. Let me tell u a story. A story about a mom who struggling with TTC thingy yang berharap untuk mengandung lagi.

6 tahun

Pejam celik dah 6 tahun aku mengharap. Kenapa 6 tahun? Aku mengandung kan Airis dalam tempoh perkahwinan aku dan si babah masuk 3 tahun. Dalam masa 3 tahun tu punya lah aku struggle. Pergi checkup,makan ubat, makan supplement, skip makan itu ini, berurut diselang selikan dengan frustrated dan emosi setiap bulan dalam masa 3 tahun. 

Lepas Airis lahir, aku ambik masa 2 tahun untuk jarakkan kehamilan. Lepas Airis masuk 2 tahun, aku dah start nak mengandung lagi tapi sampai sekarang, Airis dah
masuk 7 tahun masih belum dikurniakan rezeki mengandung lagi. 

Aku tak tahu, kenapa bulan ni aku lemah. Aku down sangat. Padahal aku dah menunggu 6 tahun takde hal pun, setiap bulan pun aku face yang sama tapi bulan ni aku lemah. Bila aku datang bulan, aku terduduk menangis. 

Oh ye. Aku tahu kenapa. Aku terlalu mengharap. Aku check OPK setiap bulan. Aku berurut, aku makan supplement, aku buat semua benda (aku rasa aku buat dah semua) mungkin aku tak jaga makan? Entahlah..aku pun tak tahu. 

Lagi buat aku frust sebab orang sekeliling aku mengandung. Aku sampai block dan mute story sesetengah orang yang aku kenal sebab aku tak sanggup nak create 1 perasaan iri hati dan terasa hati. Aku taknak kotorkan hati aku. It is not easy to cuci hati yang kotor. It takes months,years, untuk bersihkan hati kau. Jadi untuk elakkan, aku doa, Allah lencongkan orang-orang yang aku tak sanggup nak jumpa dari terjumpa. Tapi Allah baik, Dia tolong aku. Selalu dia jauhkan aku atau halang aku dari terpandang posting2 kehamilan dorang.

Tidaklah aku jeles. Aku happy with the good news. Cuma aku manusia biasa kan..ade hati dan perasaan. Syaitan Iblis tu boleh je hasut aku, cuma aku je lah yang nak termakan ke tak dengan hasutan-hasutan tu. 

Airis setiap kali akan tanya, bila dia nak ada adik. Dia bagitau aku dia nak 4 adik, dia bagitau aku dia nak 2 perempuan 2 lelaki. Jadi setiap kali aku datang bulan, aku sedih. Aku rasa aku gagal lagi nak tunaikan permintaan si Airis. 

Aku akur, umur aku bukan makin muda. Umur aku makin banyak. Tapi siapalah aku nak bantah perancangan Allah. Semua ni rahsia Dia. Dia dah siap-siap tulis dah perjalanan hidup aku sejak aku dari dalam rahim mama.

Bila aku share posting ni dekat FB dan IG, rupanya ramai yang senasib. Ada yang sampai 12 tahun TTC masih belum ada rezeki. Ada yang 6 kali gugur dan terus fobia. Macam-macam cerita aku dengar. 

Allah. Aku cuma 6 tahun je menunggu pun dah merungut. Subhanallah. 

Aku share kat sini bukan untuk merungut atau mengeluh. Aku tahu ada ramai lagi yang lebih lama menunggu dan macam-macam lagi cerita disebalik TTC experience.

Aku share disini nak bagitau, bukan semua orang face good and happy news. Bukan semua orang pandang happy and good news yang kita share tu as a good news or happy news. Tapi boleh jadi is a bad or sad news for US. Yes US. Kita yang nak sangat mengandung tapi belum diizinkan. 

Tapi tak apa. Aku tetap mendoakan semua orang. Sebab aku yakin ramai yang mendoakan aku juga. 

5 tahun lagi sebelum umur aku 40. Moga Allah hadirkan berita-berita baik dan kurniakan rezeki anak no 2 untuk aku dan adik beradik buat Airis. 

Doakan aku yang baik-bauk

Dan yang baik-baik Allah akan balas pada korang. InsyaAllah

Love
Fa Zahirah




0 comments