Anak meragam, anak tak sihat bila Bulan Mengambang





Pernah tak korang perasan atau detact dalam 1 bulan, 1 masa tu tiba-tiba anak-anak korang makin menjadi-jadi tantrum nya, makin menjadi-jadi tak sihatnya, susah tidur dan kalau yang ada ekzema, time ni tetiba ekzema flare , merenyam satu badan. Masa ni lah kalau korang dok scroll-scroll FB semua mak-mak dok sama update status "anak tak sihat" dan komen-komen "musim anak tak sihat" diulang berkali-kali.

Aku bukan lah pandai sangat bab ni, tapi semenjak aku join Young Living dan belajar tentang "parasite protocol" ni aku mula perasan bila nak start bulan mengambang (full moon) memang aku sedar semua benda kat atas tu. Actually dari airis baby lagi aku dah mula perasan tapi aku tak sure lah kenapa mak-mak selalu tanya "anak meragam tak masa full moon?" Rupanya disebabkan parasite dalam usus kita ni yang aktif masa full moon dan menyebabkan ketidakselesaan pada badan. Korang boleh google dan baca lagi detail tentang Parasite ni. Aku nak bercerita pun aku kurang mahir.

Si Airis selalu seminggu sebelum full moon dia selalu start batuk dan selsema. Sebab dia ni jarang sangat tak sihat, jadi bila aku nampak dia start berkahak tu aku cepat-cepat cek calender & yes! 1 week lagi full moon. Kalau korang seorang yang aktif dalam group-group Yong Living, mungkin korang dah biasa dengar Parasite Protocol ni sebab bila seminggu sebelum, masa tengah dan seminggu selepas full moon ni kami diajar eat clean dan ada cara-cara apply sekian-sekian essential oil untuk bunuh atau nyahkan parasite dalam usus. Tapi untuk yang bukan ahli Young Living cukuplah dengan ajar diri sendiri dan anak-anak untuk Eat Clean.

Ni lah kelemahan aku. Aku tak biasakan airis eat clean. Eat clean ni kalau boleh elakkan makan "junk food", gula, choclate, caffien, dairy - cheese,roti,susu dan segala mak nenek yang manis-manis termasuk buah-buah yang manis-manis. Lagi bagus berpuasa. rehatkan perut dan usus. Tapi bila berbuka pon janganlah mentedarah macam-macam pulak. Makan makanan yang boleh tingkatkan sistem imun badan. Macam sayuran hijau, kekacang , bawang putih, plain yogurt dan banyak lagi. Korang boleh google senarai makanan yang bantu tingkatkan sistem imun.

Airis cukup susah nak makan benda berkhasiat ni. Budak..biasalah time-time macam ni dia mesti cravings benda manis. Bukan budak je, mak budak ni pon sama. Masa nilah aku boleh beli kek, ehm... geng nya siapa je kalau bukan Airis kan? Jadi masalah kecacingan, berkahak ni memang selalu lah jadi kat airis. 

Aku selalu sapukan Lullabies BodyGuard Balm dekat tapak kaki dia time-time fullmoon ni. Kadang aku sapu jugak dekat perut sebab airis ni aku perasan, kalau fullmoon mesti gatal punggung. huhuhu. Bodyguard balm ni membantu tingkatkan sistem imun. Bukanlah anak terus tak sakit. Kalau jenis yang kerap tak sihat tu, InsyaAllah akan kurangkan % hari-hari dia tak sihat. Contoh kalau dalam sebulan tu 5 kali jumpa doktor, dengan penggunaan Bodyguard balm ni berterusan, mungkin dalam sebulan hanya 2 kal je anak jumpa doktor. Ini yang aku selalu dapat feedback dari customer aku yang memang kerap repeat beli bodyguard balm ni. Macam Airis, Alhamdullilah dia memang jarang sangat demam. Kalau batuk selsema pun nanti akan baik sendiri dan tak perlu makan ubat atau berjumpa doktor.

Selalunya aku pastikan Balm-balm Lullabies aku sentiasa stanby tepi katil. Sebab bila musim full moon ni, Airis akan selsema,batuk bawa ke tidur berkeruh dan hidung tersumbat. memang setiap beberapa jam aku terjaga dan aku sapukan Chesty Chest Rub dekat belakang badan, dada dan tapak kaki. 

Airis bila time-time fullmoon ni selalu sakit perut. Yelah makan tak control kan. Berak-berak bawak ke muntah. Tapi bukan food poisoning. cuma perutnya tak selesa. Jadi Happy Tummylah penyelamat aku. Masa dia dah start berak-berak kerap tu, aku sapukan Happy Tummy Balm. Bila dia start cakap nak muntah, aku terus sapu Happy Tummy selepas tu. Sapukan sekali dekat betis dia sebelum tidur. 

Itu hal airis. Aku pulak masalah pada ekzema. Masa inilah ekzema aku flare. Aku bukan lah teruk sangat ekzema pun, cuma kalau dah tetiba kulit aku merah-merah dan start menggaru, memang ambik masa untuk reda. Bliss balm memang aku bawa mana-mana. Sebab balm ni serasi dengan ekzema aku. Bukan aku je yang cakap gini. Customer-customer aku yang memang guna Bliss Balm pun cakap benda yang sama. Bliss balm ni kurangkan gatal dan melembabkan kulit. Pakailah konsisten korang akan perasan makin lama makin surut merah-merah tu dan sedar tak sedar korang mungkin tak perlu mengaru lagi.

Apa-apa pun ini cara aku handle anak masa full moon. Kebersihan tu jaga lah juga. Kalau keluar pergi beli groceries ke pastikan bawa antiseptic tissue atau antiseptic sanitizer . Biasakan anak-anak untuk guna. Macam aku, aku pilih Young Living Thieves Spray dan sanitizer sebab tanpa kimia merbahaya.





0 comments