Antara 4 balm yang perlu ada dalam Handbag

Bila ada anak kecik ni, kita as mak-mak kenalah standby macam-macam keperluan kan. Kalau dulu masa zaman tak ada anak boleh ler pakai handbag comel-comel sekarang kalau dapat shopping bag tu pun dah senang hati. Ini aku lah, aku tak tau lah korang macam mana. Aku ingat lagi masa aku zaman anak dara ke zaman belum ada anak, handbag aku macam-macam saiz, tapi semua kecik ke medium size. Bila dah ada anak, aku lebih prefer pakai backpack atau bag saiz besar. Sebab segala harta anak nak letak dalam tu. Dengan diaper, mainan, botol air, baju salin, wipes dan lain-lain. Sampai terkoyak beg aku. Sekarang bila Airis dah besar, aku cuma bawa balm-balm aku je lah sebab airis dah boleh bawak beg pack sendiri letak ape yang dia nak bawa kalau keluar.

Masa aku pergi kelas marketing 1 hari, aku tinggalkan Airis dengan babah dia. Belum setengah hari aku pergi, babah dah call tanya apa nak sapu sebab si Airis mengadu sakit perut. Nasib aku dah siap-siapkan balm Lullabies atas meja sebab aku tau, akan jadi kes macam ni & ini sebabnya balm-balm lullabies tu warnanya bright-bright sebab babah sejenis yang malas nak baca label, dia hanya nampak warna. So bila aku sebut sapu Happy Tummy dia terus tanya yang warna apa. Aku cakap je oren.  Jadi kalau ada anak-anak yang belum pandai membaca tapi dah kenal warna, korang boleh je sebut warna-warna balm tu je. Macam airis lah, sebelum tidur dia akan remind aku jangan lupa massage dia dengan balm "purple" (bedtime) heee~

Aku sejenis mak yang kalau boleh kalau keluar mana-mana, 1 lemari nak bawa pon aku tak kesah kalau boleh muat dalam kereta tu. Semua aku prepare siap-siap sebelum keluar. Sebab aku akan rasa ralat kalau aku terlupa bawa satu-satu benda tu dan nanti kalau aku tak bawa, masa tu lah nak guna! 

Pernah 1 hari tu, aku keluar beli groceries je, aku tak bawa balm-balm aku. Sebab kejap je kan. Dan-dan si airis sakit perut masa tu. Kelam kabut aku nak cari minyak nak sapu. Yang ada dalam handbag aku hanyalah "thieves hand sanitizer" dan sebab aku tau kegunaan "thieves" essential oil, jadi aku tawakal sajalah sapu dekat perut si Airis. Alhamdullilah later-later tu dia cakap dah ok. (haa..lepas ni kalau emergency aku dah taulah nak sapu apa.muahahah) Sejak dari tu aku pastikan aku angkut sekali balm-balm aku. Ye, kita tak tahu kan anak-anak kecik ni, kadang-kadang masa tu lah nak sakit perut, masa tulah nak muntah, tetiba kang batuk selsema semua. 

Aku bukan bawa semua 7 Balm Lullabies tu, ada 4 jenis balm yang aku makesure akan bawa dalam handbag aku dan memang berguna sangat keempat-empat balm ni. 

1. Happy Tummy Balm
Ini memang kena sentiasa ada. Seriously aku tak boleh tak bawa balm ni. Sebab Airis ni aku perasan memang senang sangat perut masuk angin kalau lambat makan. Kadang kalau tersalah makan atau musim-musim fullmoon tu memang dia akan sakit perut. Jadi Happy Tummy ni memang aku akan bawa. Kalau dia pening kepala ke, atau muntah Happy Tummy ni lah yang aku sapu dekat perut, betis, dan tapak kaki. Dalam Happy Tummy ni ada essential oil Ginger. Ginger (Halia) kan bagus untuk masalah angin dan melegakan perut kembung dan angin. Happy Tummy ni macam minyak Yuyi atau Kayu Putih.

2. Chesty Chest Rub
Anak tiba-tiba selsema, batuk, asma tu perkara biasa bagi aku. Aku sendiri macam tu. Jadi Chesty Chest ni lah penyelamat aku. Aku suka Chesty Chest Rub ni sebab dia macam Vicks tapi tak berangin. Sapulah dekat tekak ke, dekat hidung ke selesa je rasa dia. 

3. Bliss Balm
Ini lagi satu keperluan. Lagi-lagi kalau kulit sensetif. Aku dengan Airis memang sejenis kulit sensetif. Kang gatal lah, merah lah, ruam lah, jadi sapu jelah Bliss Balm ni. Lagi satu, Bliss Balm ni baik untuk kulit kering. Aku suka sapu balm ni dekat buku lali dan siku aku yang kering. Kalau tetiba naik jerawat pon aku sapu Bliss balm ni. Suami aku pon suka Bliss Balm ni sebab dia cakap kulit kering dia jadi lembab dan gatal-gatal cepat reda. Bliss ni bagus untuk diaper rash. Jadi kalau korang ada anak kecil yang kerap diaper rash atau ruam panas, Bliss ni insyaAllah membantu. Bukan setakat tak ada bahan kimia merbahaya tapi Bliss balm ni pon tak berangin dan bau pun wangi sangat. 

4. Bedtime Balm
Ok last balm yang aku sentiasa bawa ialah Bedtime Balm. Selain nama dia Bedtime dan bantu anak-anak tidur lena, Bedtime Balm ni baik digunakan if migrain ke, sakit kepala ke atau lenguh-lenguh pinggang dan tapak kaki. Jadi bukan lah untuk anak-anak je balm ni, untuk kita-kita juga. Aku terlalu suka Bedtime ni sebab aku ni sejenis kerap migrain dan lenguh kaki. Alhamdullilah memang sekejap je aku dah lega. 

Lullabies balm ni ada 7 jenis kesemuanya. Korang boleh usha semua jenis-jenis balm dekat LULLABIES 

Baby Balm Natural Ingredients

0 comments