Apa itu "Essential Oil" dan kegunaanya dalam kehidupan hari-hari

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim” (بسم الله الرحمن الرحيم)

Aku tahu sekarang ni Essential oil (EO) makin dapat tempat di hati ramai orang. Customer aku sendiri ada yang memilih membeli Essential oil berbanding Lullabies Balm untuk anak mereka yang demam. Walapun balm aku pun dari Essential oil juga cuma balm aku dah di campur-campur dengan bahan-bahan lain (cocoa buter,etc) dan memang ada orang yang lebih suka nak gunakan essential oil pure tu dari yang dah di jadikan balm. Tapi bekesan ke essential oil ni? asal anak demam, EO. Asal anak tantrum-EO, anak itu ini,EO . Ada jugak lah haters ni yang cakap ni mintak menipu. mana mungkin minyak ni bantu redakan demam selsema anak kalau tak makan ubat atau suppliment untuk tingkatkan sistem, imun badan.

Disebabkan beberapa entry lepas aku bercerita tentang kegunaan EO membantu aktiviti di kamar, ramai jugak yang whatsapp nak beli. Tapi ni bukan minyak pengasih. EO membantu emosi. Bila emosi stabil, relax, mood pon senang nak datang. Cuba korang kalau stress, then bau coffee (ni untuk coffeeholic macam aku) mesti rasa aaaahhh legaaa kepala. Macam itu jugak lah peranan essential oil ni. Takpe aku akan terangkan nanti. Aku suka cerita pasal ni sebab aku suka bau-bau yang wangi. Aku addicted dekat essential oil dari 1st aku kenal dengan bau-bau yang banyak kebaikan ni.

Apa itu Essential Oil (EO)

Essential oil telah digunakan sejak beribu tahun dahulu sebagai ubat-ubatan dan kesihatan. Disebabkan oleh sifat essential oil yang antidespresi, merangsang, detoxifying, antibakteria, antiviral dan menenangkan, essential oil sangat popular sebagai terapi yang semulajadi, selamat, berkesan mengikut masalah-masalah kesihatan tertentu.

Essential oil mempunyai banyak kebaikan dan ianya bukan sahaja digunakan sebagai terapi aromaterapi tetapi juga didalam bahan-bahan pencuci,kosmetik dan penjagaan wajah dan badan.

Essential oil dihasilkan/diekstrak dari pelbagai bahagian tumbuhan seperti bunga-bunga,daun,dahan,batang, dan kulit buah. Minyak yang keluar dari hasil "steaming" sangat pekat dan bau yang kuat dan mempunyai 1001 kebaikan dan manfaat untuk kesihatan.

11 kebaikan Essential oil 

1. Mengimbangi Hormon
Terdapat essential oil yang membantu mengimbangi hormon-hormon estrogen,progesterone, cortisol, thyroid dan testosterone.

Essential Oil seperti Clary Sage, geraniu, dan thyme membantu mengimbangi hormon estrogen dan progesterone dalam badan. Bila dua hormon ni dah balance, akan tingkatkan atau perbaiki kesuburan, PCOS, PMS dan simptom-simptom menopause. 

Selain itu, essential oil boleh membantu menurunkan tahap hormon cortisol dimana ini membantu mengurangkan depresi dan tingkatkan hormon testosterone dimana membantu tingkatkan tahap libido seorang lelaki.

2. Boost Immunity dan melawan jangkitan
Kebanyakkan essential oil ialah anti-inflammatory, antiviral, antibacterial, antiseptic dan anti fungal yang mebantu meingkatkan sistem imun tubuh dan melawan jangkitan. Bahan kimia semulajadi yang terdapat dalam essential oil seperti terpenes, esters, phenolics, ethers dan ketones berpotensi membatu melawan bendasing dalam badan yang menganggu kesihatan. Essential oil yang membantu meningkatkan sistem imun seperti oregano,myrrh,ginger,lemo,eucalyptus,frankincense, peppermint dan cinnamon.

Terapi essential oil merupakan salah satu cara yang selamat dan semulajadi untuk melawan jangkitan bakteria.
Bodyguard Balm

3. Menyokong Sistem Penghadaman
Salah satu kegunaan essential oil yang popular ialah membantu sistem penghadaman yang sihat. Sesetengah essential oil seperti Ginger,fennel,lemongrass dan Peppermint membantu mengurangkan masalah penghadaman seperti angin, sakit perut,cirit birit, sembelit dan sebagainya. essential oil membantu merangsang "digestive enzymes" bagi memudahkan perut menyerap semua nutrisi dan protein yang kita perlukan.
Happy Tummy/Wobbles Tyme Balm

4. Tingkatkan Tenaga
Tahu tak, essential oil pon membantu meningkatkan tenaga dan membantu meningkatkan stamina dan performance atlit? Essential oil membantu merangsang dan meningkatkan tahap oksigen dalam otak sekaligus membuatkan kita rasa segar, fokus dan bertenaga. Selain Peppermint, Grapefruit,lemon,lemongrass,eucalyptus dan rosemary sangat bagus untuk memberi tenaga dan rasa segar.

5. Memperbaiki fungsi otak
Kajian menunjukkan disebabkan essential oil mempunyai tahap antioksidan yang sangat tinggi, ianya membantu menghalang radikal bebas dan memperbaiki fungsi otak secara semulajadi dan mengurangkan keradangan.

6. Mengurangkan stress dan kebimbangan
Kajian menunjukkan, dengan membau bauan dari essential oil, dapat mengurangkan tekanan dan kebimbangan yang terlampau juga mengurangkan stress dikalangan wanita baru melahirkan.

7. Mengurangkan sakit 
Melalui kajian yang dilakukan, essential oil digunakan sebagai 1 treatment alternatif dan ianya menunjukkan tanda positif mengurangkan rasa sakit berbanding placebos dan treatment yang lain. Essential oil sangat membantu mengurangkan postoperative pain ,obstetrical pain dan gynecological pain.

8. Mencantikkan dan menyihatkan kulit dan rambut
Nak rambut yang sihat dan cantik? Gunakan essential oil. Ini kerana essential oil merupakan salah satu bahan semula jadi yang selamat dan bebas bahan kimia merbahaya. Essential oil membantu mengurangkan ruam kulit, jerawat, antipenuaan, dan melindungi kulit dari kerosakkan serta melembab/melebatkan rambut.
Bliss Balm

9. Mengurangkan toksik dalam badan dan menyegarkan udara dalam rumah.
Zaman sekarang, kita banyak terdedah kepada persekitaran yang kurang sihat. Menghidu,menelan bahan-bahan yang mengandugi kimia secara sengaja mahupun tidak sengaja melalui asap persekitaran membahayakan kesihatan secara tidak langsung. Essential oil boleh membantu membersihkan udara dalam rumah dan dalam badan kita. Dengan menggunakan essential oil (sepeti lemon,grapefruit,lemongrass..ets) membantu badan kita untuk flush/mengeluarkan segala toxin dalam badan dan membersihkan udara dalam rumah secara semulajadi.

10.Mengurangkan sakit kepala dan migrain
Essential oil sangat berkesan mengurangkan sakit kepala dan migrain dengan semulajadi kerana ianya sangat membantu dan berindak seperti painkiller. Essential oil unuk sakit kepala membantu mengurangkan rasa sakit, membantu peredaran darah dengan baik, dan mengurangkan tekanan yang menjadi penyebab berlakunya sakit kepala dan migrain.

11. Membantu tidur yang lebih baik dan berkualiti
Sesetengah essential oil mempunyai bau yang tenang dimana ianya membantu kita yang mengalami masalah sukar tidur, dapat tidur dengan lebih lena sepanjang malam. Memilih essential oil dengan bau yang menenanangkan membantu badan kita mendapa rehat yang cukup dan mudah untuk tidur. Jadikan essential oil sebagai rutin harian sebelum tidur untuk tidur yang lebih lena dan berualiti.
Bedtime balm

Sebab itu aku menggunakan essential oil dalam semua balm-balm Lullabies. Ni baru 11 banak lagi kebaikan essential oil ni sebenarnya. Ini adalah secara ringkas.  Aku tak ada specifik essential ol brand yang aku suka, tetapi personal nya aku  tetap pilih Yong Living sebab bila di bandingkan, Young Living ni baunya sangat asl dan tak pecah bila lama-lama. Walaupun ianya agak mahal lah kan. Kualiti minyak tu sendiri yang buakan ianya mahal. Nak beli essential oil pastikan ianya tanpa campuran, dan lebih bagus cari yang natural 100% essential oil dan organik.

Soalan: Siapa kat sini suka bau-bau wangi (aromaterapi) macam aku? cuba korang tukarkan lilin-lilin wangi tu dengan 1 set diffuser Young Living dan rasai sendiri perbezaan bau dan lain-lain yang korang takkan dapat dari lilin-liln wangi tu.

Jangan lupa GRAB offer Lullabies Balm Beli 4 @ RM100 sampai 14 october ni je tau! Lepastu kongsi dengan aku benefit yang korang dapat dari balm-balm ni pulak.

LULLABIES BABY BALM NATURAL

gambar Google





0 comments