Me Time si WAHM

Aku suka nak cerita tentang kehidupan WAHM (Work at home mom) ni. Nak kasi semua tahu sebenarnya kehidupan WAHM ni macam mana. Jangan asik nak membawang je cakap kami ni duduk rumah goyang kaki. heeee

Aku respect ibu-ibu yang bekerja. Ibu-ibu yang bekerja ni sebenarnya lagi banyak benda nak fikir. Lagi penat badan. Lagi serabut kepala . Masalah rumah, masalah pejabat. Stress dengan bos satu hal, balik stress dengan anak-anak pulak. Lagi pun dengan keadaan ekonomi yang tak berapa stabil ni, buat ramai yang fikir dua tiga kali nak berhenti ke tak.

Ramai kawan-kawan aku yang bekerja dan terpaksa hanta anak-anak duduk kampung. Dijaga oleh mak ayah sendiri. Ye itu lebih senang sebenarnya, orang yang jaga anak-anak kita someone yang kita kenal. Dari nak hanta anak-anak kat rumah orang jaga, yang kita tak sure background dia, yang tah macam mana dia jaga anak kita, tah berapa ramai anak-anak lagi yang dia jaga. Tu pun serabut juga nak fikir kan?

Tapi sanggup dengan tak sanggup je lah nak hanta balik kampung. Kalau yang mak bapak tinggal nearby tu alhamdullilah, buat nya macam aku ni yang mak aku tinggal kat Melaka, kot lah nak hanta airis, weekend je boleh balik, tu pun nak kena tengok masa suami aku yang kalah menteri packnya schedule kerja dia, tak ke malalak aku nak fikir?

Aku tak sekuat tu wei. Aku nak dapat Airis pun hampir 3 tahun. Masa aku mengandungkan dia pun life aku hanya dengan dia, pergi kerja, balik kerja, pergi mana-mana semua aku dengan dia sampailah bila dia dah lahir kat dunia ni. Suami aku jenis workaholic dan aku terpaksa jadi seorang yang "sado" nak handle semua ni. Sebab tu, benda yang paling mudah is "berhenti kerja"

Pernah ada seorang kawan berseloroh cakap "Me Time i waktu i dekat office" 
Betul!Masa aku kerja balik kerja around 6pm kalau tak banyak kerja aku terus keluar office, jalan-jalan dalam KLCC tu cuci mata, shopping..kang pukul 730pm lepas Maghrib baru aku balik. Masa tu LRT tak ramai, pukul 830pm aku baru sampai rumah. Setiap hari kot itu lah kerja aku. Weekend je lah aku menghadap airis 24/7 kasi angah pulak cuti. hehehe

Bila dah WAHM ni, mana ade masa nak lari-lari Me Time lama-lama. Dengan aku yang tak pandai drive dan semestinya kereta pun takde, jadi kawasan aku nak ME TIME tu hanya lah dalam rumah. Itu pun 5 Jam sepanjang airis sekolah aktiviti aku banyak. Pergi mengaji dah sejam, balik rehat sekejap, breakfas sekejap, reply wasap,basuh baju, masak lunch..bla bla bla.. dah habis 5 jam tu. huhuhu

Bila airis balik, aku nak menghadap homework dia lagi, nak menghadap dia lagi. Sampailah dia tidur masa tu aku bantai tidur. hahahah Penat wei otak aku running setiap hari. Otak penat badan pon penat kan? 

Kadang-kadang je lah bila aku perlu ke pejabat office waktu pagi, aku akan keluar dalam pukul 9am lepas mengaji. Pos office bukak pukul 10am, aku akan ME TIME dekat Subway sampai pukul 10am (alhamdullilah Subway bukak pukul 8am-kalau tak aku mati kutu balik sebab semua kedai dalam Endah Parade tu bukak pukul 10!)

Lepas pos (selalu ambik masa 10 minit) aku pergi lag cuci mata kat DIY je, kat mana-mana kedai dalam mall tu sebelum aku shoot balik sebab nak kena ambik airis pukul 12pm.

JADI BILA "ME TIME" AKU?

Ade 2 masa.

1- Waktu pagi pukul 4am. Masa ME TIME aku dengan ALLAH. Ye lah, Allah lah tempat aku cerita semua masalah aku, yang bantu aku settlekan semua urusan aku dengan mudah. Jadi ni je lah masa aku nak ME TIME "borak" dengan dia. Tapi kadang sebab malamnya terlalu penat, aku selalu jugak miss ME TIME ni. huhuhu (forgive me Allah)

2- Bila mak aku datang. Aku selalu nak mak aku datang pun. hahahha.
Tapi mak aku ni selalu datang sini bila ade hal ape-ape kat sini. Macam open house ke, atau jemputan kahwin sedara mara kat sini ke atau bila aku suruh datang tengokkan anak aku sebab aku kena attend ape-ape tak boleh elak.

Selalunya aku ambik kesempatan ME TIME ni lah waktu mak aku datang. Aku akan drag dia balik lambat sikit dan aku buat plan dengan BFF aku hangout. Selalunya mak aku malas nak stay lama-lama dekat sini sebab hati dia asik terkenang pokok-pokok dia je. huhuhu. Tapi aku selalu gunakan Airis so dia lembut hati nak balik lambat sikit. huhuhu

Bunyinya macam ambik kesempatan kan? TRUST me, Allah tahu apa yang kau buat. Bukan kau ambik kesempatan, kadang WAHM macam aku ni perlukan ME TIME tu. Sebab asik terperap je kat rumah pun otak sengal jugak.huhuhu

Macam hari ni, semalamnya si Airis dah follow mak aku balik kampung. Sebab Sabtu mak aku kena datang sini balik sebab ade open house. Jadi si Airis nak ikut balik kampung, sabtu balik sini balik. 2 hari lah dia monteng sekolah. Anak aku so far ok je bila nak ikut mak aku balik kampung cuma aku je lah yang chembeng sikit huhuhu. Takpe, 3 hari je kan.

For me, kadang-kadang kau perlu cari masa ME TIME ni, bukan tinggalkan anak untuk ME TIME tu seorang mak yang tak bertanggungjawab atau selfish. Aku macam pernah terbaca pasal si Hanis Zalikha kena kecam dengan netizen sebab tinggalkan anak dan pergi holiday dengan kawan-kawan. hehhhh..kalau kau kat tempat aku ni, bila dapat masa ME TIME kau bukan je rasa nak pergi shopping cuci mata, kau pon sama nak pergi holiday..cuma aku belum lagi lah nak pergi holiday tu, pernah lah aku plan nak pergi holiday dengan BFF aku, tapi tak jadi. Bukan rezeki aku. haisss

Ok aku ada masa 3 hari ME TIME ..
Tapi 3 hari aku pack dengan task-task LULLABIES BABY BALM NATURAL - Alhamdullilah

Semoga Allah mudahkan semua urusan aku dan lindungi anak aku dan keluarga aku..InsyaAllah.

Semoga Allah sentiasa lindungi ibu-ibu yang bekerja dan menguruskan keluarga juga ibu ibu WAHM macam aku. Aaaminn

Kalau stress sangat tu sapu lah BEDTIME BALM dekat tengkuk,dahi,bahu sebab dalam #BedtimeBalm ada essential oil Lavender dan CedarWood yang membantu mengurangkan stress dan buat diri lebih relax. InsyaAllah

Baby Balm Natural Lullabies


0 comments